Zes vragen aan Bram uit Amsterdam

Ervaringen
3
minuten om te lezen
Annebet Overeem
Business Development

Ik hou me bezig met samenwerkingen bij Beep for Help en schrijf ook voor de website over overwegingen en tips voor thuis

Inhoudsopgave

Beep for Help is nieuwsgierig naar de mens achter de hulpaanvrager. We leren graag van de ervaringen van onze klanten. Annebet, onze Beep Reporter, gaat elke maand in gesprek en komt in zes vragen tot de kern.

Vandaag ben ik bij Bram, een vrolijke, vriendelijke oud-kunsthandelaar uit Amsterdam. 

Wie bent u, en wilt u wat meer vertellen over uzelf? ‘Ik ben Bram, geboren in december 1939 in Amsterdam. In de oorlog kreeg ik polio. Mijn moeder stierf toen ik 11 was en mijn vader was er weinig. Dat maakte dat ik al op mijn vijftiende uit huis ging. De polio heeft me verder niet belemmerd om een mooi leven te leiden. Ik ben nieuwsgierig, heb veel gereisd en op vele prachtige plekken in Europa gewoond. Ik ging Taal en Cultuur studeren omdat ik wilde begrijpen waar mensen en kunstenaars die ik sprak het over hadden. Eenmaal terug in Amsterdam ben ik Galerie Asselijn begonnen in het Spiegelkwartier.’

Hoe heeft u Beep for Help gevonden? ‘Ik kwam bij Beep for Help via Roos van het Buurtteam, echt een schat. Ik was op zoek naar een huishoudhulp waar ik op kan bouwen. Ik kan niet een week zonder hulp, omdat het de schoonmaker niet uitkomt. Het is voor mij heel belangrijk omdat ik het zelf echt niet kan. Via de gemeente zou het anderhalf jaar duren, en met Beep for Help was dat meteen geregeld. Ook belangrijk voor mij is dat er een klantenservice is voor als er iets niet goed zou gaan.'

Wat vond u van de ervaring met Beep for Help? ‘Ik maak er nu 4 maanden gebruik van en heb tot nu toe drie verschillende helpers hier ontvangen. Alledrie echt vijf sterren, hoor! Het zijn hele prettige mensen en het werk wordt ook goed gedaan. Martin zou ik zo in huis nemen, haha, dat is zo'n vriendelijke jongen! Het is ook gewoon heel gezellig met ‘de meiden’, zoals ik ze noem. Die ‘meiden’, dat is toch ook weer dat Westfriese in mij (daar heeft Bram ook gewoond, red.). Ik doe mijn best om iedereen in mijn huis op hun gemak te stellen. En dat werkt van twee kanten. Ik vind het fijn dat er altijd iemand komt, daar kan ik op bouwen. En dat de mensen betrouwbaar zijn.’

Hebt u alles binnen bereik om fijn thuis te kunnen wonen? ‘Jazeker. Ik heb alle hulp die ik nodig heb. Ik lees veel en ben geïnteresseerd in diverse onderwerpen. Ook heb ik veel vrienden die langskomen om te eten of samen naar een concert te gaan. Vrienden zijn zo belangrijk om prettig te leven.’

Als u alles zou mogen wensen qua hulp in huis,  zou u dan iets te wensen hebben? ‘Nou, ik kan wekelijks nog wel een uurtje extra hulp gebruiken voor de minder dagelijkse dingen zoals schoonmaken op de kasten of het uitkloppen van kleding. Dat zal binnenkort gaan gebeuren.’

Heeft u een bepaalde levenswijsheid die u wilt delen met uw mede Amsterdammers of de wereld?  ‘Wees zuinig op je vrienden, zij zijn je kapitaal. Dat moet je niet laten verwateren en moet je echt aan werken. Je krijgt er ook weer zoveel voor terug. Ik prijs mij gelukkig met mijn vrienden. ‘

Wat een vrolijke, vriendelijke en belezen man, die Bram. Het was erg gezellig samen. Wat fijn dat Bram en de Superhelpers zo’n goede match zijn.  Met een vrolijk gevoel stap ik op de fiets, en zijn goede raad klinkt na in mijn hoofd. Ben je geïnspireerd door het verhaal van Bram en wil je Beep for Help uitproberen? Je boekt direct betrouwbare niet-medische hulp thuis via de app of website. Boek jouw afspraak hier.